3 belangrijke verpakkingstrends binnen e-commerce

Verpakkingstrends : Concept voor duurzaam verzenden

Webwinkels kunnen zich met hun verpakkingen onderscheiden van de concurrent. Net als in de winkel of supermarkt komen consumenten die producten online bestellen direct in aanraking met de transportverpakking. Zie daar de kansen om een klantbeleving eromheen te creëren. Dit zijn drie verpakkingstrends voor dit jaar.

1. De webshopverpakking wordt steeds meer een beleving

Consumenten vinden de verpakking steeds belangrijker. Het is een middel om indruk mee te maken. Bedrijven personaliseren nu vooral de verpakking zodat alle details passen bij het merk en de doelgroep. Er wordt gebruik gemaakt van tekst en van visuele onderdelen om duidelijk te maken wat het product inhoudt, maar ook om de koper aan te spreken.

In een groot warenhuis in Londen heb je een zogeheten ‘gift wrap service’. Dit is een afdeling waar klanten uit cadeaupapier, -doosjes en tasjes kunnen kiezen, die vervolgens worden bedrukt met je eigen naam of je familienaam. De klant die het cadeau geeft, wil immers indruk maken op degene voor wie het cadeau is bestemd. We zien dus ook in fysieke winkels steeds meer gepersonaliseerde verpakkingen. Online winkels zijn ook steeds meer bezig met gepersonaliseerde verpakkingen. Coolblue is hier een goed voorbeeld van.

Coolblue personaliseert zijn verzenddozen en zorgt zo voor ultieme klantbeleving
Een mooi voorbeeld van verpakkingen waarmee wordt ingespeeld op de klantbeleving zijn de verzenddozen van Coolblue. De verzenddozen bevatten humor en tips voor extra uitpakpret.

Je kunt verpakkingen op een onderscheidende manier inzetten door ze te personaliseren. Denk aan een logo, huisstijl, leuke tekst, persoonlijke noot, of door extra aandacht te besteden aan de presentatie. Creëer een leuk memorabel momentje tussen jou en de persoon die het pakketje ontvangt. Dit zal jouw bedrijf en merk ten goede komen.

2. Steeds meer webshopverpakkingen op maat en minder oververpakking

De tijden dat een klein product in een enorme doos wordt verzonden is voorbij. Steeds meer consumenten worden zich bewust van hergebruik en recycling. Maar dit geldt niet alleen voor consumenten, ook steeds meer bedrijven zijn actief bezig om maatwerk verpakkingen aan te bieden en een te veel aan verpakking tegen te gaan. Te veel verpakkingsmateriaal is een no go geworden.

PostNL ontwikkelt de Fashionpack tegen oververpakking
Zo ontwikkelde PostNL in samenwerking met Daklapack de Fashionpack. De Fashionpack is een slimme verpakking die het mogelijk maakt om kleding in de brievenbus te bezorgen. De verzendverpakking wordt luchtarm verpakt. Doordat de lucht eenvoudig uit de verpakking wordt gehaald, kan kleding alsnog door de brievenbus. Het is niet alleen ruimtebesparend, maar het resulteert ook in minder bestelbusjes op de weg. De Fashionpack is hiermee niet alleen compacter, maar ook duurzamer.

Deze verpakking is ontstaan vanuit de wens van consumenten om niet voor elke bestelling thuis te hoeven blijven. Het retourproces is met de Fashionpack ook makkelijker gemaakt. Het is voorzien van een retourstrip. Hiermee kan de zending eenvoudig worden dichtgeplakt en in een PostNL-brievenbus worden gestopt. De Fashionpack is in drie kleuren leverbaar. Het is ook mogelijk om de verpakking te personaliseren met een personalisatietool.

Bol.com zet in op verzendzakken
Bol.com gaat minder artikelen in de herkenbare bol.com-doos versturen, alleen als het noodzakelijk is. Als dit het geval is, dan verpakken zij het op zo’n verantwoord mogelijke manier. Dit om het milieu zo veel mogelijk te sparen.

De nieuwe verzendzakken zijn gemaakt uit 100 procent gerecycled plastic. Hierdoor worden artikelen zoals handdoeken, kleding en rugzakken op maat verpakt. Op deze manier kunnen net als bij de Fashionpack van PostNL meer pakketjes per bezorging mee. De verwachting is dat de verzendzakken een CO2-reductie van 90 procent per verpakking opleveren. Daarnaast worden klanten van bol.com erop attent gemaakt om de verzendzakken te scheiden bij het plastic afval.

3. De e-commerce markt en verpakkingsindustrie doen investeringen op het gebied van duurzaam verpakken

Er komen steeds meer soorten beschikbare verpakkingsmachines op de markt. Voorheen waren die machines vooral gericht op de grotere e-commerce partijen en werden ze op maat gemaakt. Op dit moment zijn er ook machines beschikbaar die voor de kleine e-commerce partijen ingezet kunnen worden. De verpakkingsmachines die worden gebruikt door e-commerce partijen hebben meestal alleen de mogelijkheid om de verpakking op hoogte te laten verschillen. Momenteel zijn er ook machines beschikbaar die het pakket op 3D-niveau kan aanpassen. Maar deze machines zijn nog erg kostbaar en niet goed doorontwikkeld.

Op softwaregebied zijn er ook ontwikkelingen gaande. Er zijn verschillende softwareproducten op de markt die helpen bij het efficiënt inpakken van bestellingen met meerdere artikelen.

Het blijft niet alleen bij machines en software, ook de verpakkingen zelf worden steeds verder ontwikkeld. Er zijn diverse partijen die herbruikbare verpakkingen hebben ontwikkeld, zowel kratten als zakken. Het voordeel is dat deze verpakkingen meerdere keren in het proces worden ingezet. De sector experimenteert momenteel met deze verpakkingen. Ook op het gebied van materialen wordt veel geïnnoveerd. Bijvoorbeeld dunnere plastics, een hoger percentage recyclaat in de verzendzakken en een focus op mono materialen.

Bron: Twinkle, Emerce

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *