3 adviezen om je pakketten duurzamer te verpakken en versturen

3 adviezen om je pakketten duurzamer te verpakken en te versturen

In de e-commercebranche wordt veel aandacht besteed aan duurzaam ondernemen. Vaak wordt vooral gedacht aan het verminderen van de CO2 uitstoot bij het transport van de pakketten. De CO2-uitstoot is echter niet de enige factor die van invloed is op het milieu, verpakkingen spelen ook een grote rol. Daarnaast zijn te grote verpakkingen een doorn in het oog van de ontvanger. 3 adviezen om je pakketten duurzamer te verpakken én versturen.

1. Verpakkingsloos verzenden

Laat je pakketten verpakkingsloos bezorgen. De meeste producten zitten standaard in een fabrieksverpakking. In plaats van de producten daarnaast ook nog in een doos te plaatsen met opvulmateriaal, laat je jouw product in een afsluitbaar krat bij je klant afleveren. De kratten zijn er in verschillende maten, waardoor er ruimte wordt bespaard en er dus meer verzendingen in een bus passen. En dat betekent weer een vermindering van CO2-uitstoot per zending. Daarnaast bespaar je meteen kosten: je hoeft geen verpakkingen meer in te kopen en het inpakproces wordt vereenvoudigd.

“Dit herken je vast: het product van de webwinkel wordt bezorgd in een veel te grote doos. Met veel opvulmateriaal. Te grote verpakkingen hebben een negatieve impact op het milieu. Ze zorgen namelijk voor het vervoer van onnodige lucht, extra CO2-uitstoot en te veel materiaalgebruik.”

2. Ga voor duurzaam materiaal

Wees zuinig met verpakkingsmateriaal en kies voor gerecyclede of milieuvriendelijke verpakkingsmaterialen, zoals papier, karton, biobased plastics en gerecycled kunststoffolie. Laat je klanten weten hoe ze het verpakkingsmateriaal het best kunnen weggooien. Verpak je pakketje daarnaast zo klein mogelijk, zodat het zo min mogelijk ruimte inneemt bij het transport. Hoe meer lucht er in de verpakking zit, des te minder pakjes er in de bus passen. Daardoor wordt er per pakketje meer CO2 uitgestoten dan nodig is.

3. Vergroot de afleverkans

Zorg dat je pakket de eerste keer wordt bezorgd. Je klanten zijn beter bereikbaar dan ooit. Door ze meerdere keren te informeren en invloed te geven op de bezorging, vergroot je de afleverkans. Kies een bezorger die jouw klant de mogelijkheid biedt om afleverdetails te wijzigen als het pakket al onderweg is. Bijvoorbeeld het wijzigen van het aflevermoment, een opmerking toevoegen voor de bezorger of het veranderen van het afleveradres. Hoe flexibeler je bezorger, des te groter is de kans dat hij niet een tweede of derde keer terug hoeft.

Bron: Thuiswinkel.org, Emerce

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *